
Trilling
Trilling Citaat uit “The Sufi Message of Hazrat Inayat Khan”: “De trillingen die kleur voortbrengt, doortrillen de centra van de intuïtieve vermogens die verborgen liggen in het lichaam. Iemand kijkt naar een kleur en voelt zich er onmiddellijk door geraakt. Elke trillingsgraad die de verschillende kleuren voortbrengen is verschillend en daarom is ook hun invloed verschillend. Waar de ene mens open kan staan voor dat effect en die invloed, is een ander zo geblokkeerd, dat kleuren weinig indruk op hem maken. Sterke kleuren brengen duidelijker vibraties teweeg, het effect ervan is gemakkelijker op te ...

Dierenleven in Artis
Dierenleven in Artis Jarenlang woonde ik om de hoek bij Artis. 's Nachts werd ik regelmatig wakker van het geschreeuw van de slingerapen. Vaak ging ik naar Artis voor een wandeling door het park. Al snel bleef het niet bij wandelen en ging het schetsboek mee. Later werd het een plank en een wat groter formaat papier. Met mooi weer tekende ik buiten, met slecht weer in de hokken en vooral in het vogelhuis. De dieren ondergingen mijn observaties gelaten. Ik geloof eigenlijk, dat het ze geen lor interesseerde. En ...

Beeldend kunstenares te B. slachtoffer van geheime dienst in A.
Beeldend kunstenares te B. slachtoffer van geheime dienst? In Trouw van 8 april 2014 stond een artikeltje van Seije Slager over de rol van de CIA in de kunsten. Ik citeer: (…) Zo fungeerde de CIA in de jaren vijftig en zestig als geheime sponsor van abstract-expressionistische schilderkunst. Niet dat het Amerikaanse establishment zelf nu zo'n grote fan was van het anarchistische geklodder van Willem de Kooning of Jackson Pollock. Maar het contrast met de stijve modelarbeiders die op dat moment in de Sovjet-Unie werden geschilderd, was te mooi en ...

Voorgebakken broodjes
Voorgebakken broodjes Het is met de portretten als met de voorgebakken broodjes van de supermarkt. Ze zijn niet af, niet volledig in de meeste gevallen. Er blijft veel ongezegd, ongetekend. Daar weet het oog echter wel raad mee. Als er voldoende aanknopingspunten zijn, vult het oog zelf de ontbrekende beelden of details in. Een interactieve vorm van kunst kijken zou je dat in hedendaagse termen kunnen noemen. De toeschouwer wordt actief betrokken bij het kijkproces voor wie daar niet zo van houdt, zijn er ook een aantal complete portretten. De “afheid” ...

Schilderen met spalter en paletmes
Schilderen met spalter en paletmes Een deel van de acryl zwart-wit composities zijn met een spalter geschilderd. Het is de kwast "van het grote gebaar". Onmogelijk om je te verliezen in details of gepriegel. In de periode dat ik veel bezig was met het schilderen van "beweging" in alle mogelijke variaties was het prima gereedschap. Het gaf totaal andere mogelijkheden dan het schilderen van "beweging" met een fijn aquarelpenseel. Het contrast is nog groter in de acryl zwart-wit composities die met het paletmes zijn geschilderd. De aard van het paletmes, nauwelijks buigzaam, ...

De snelheid van acryl
De snelheid van acryl Acryl voegt zich makkelijk naar de wensen van de schilder. Je kunt er zo dun mee werken dat het haast aquarel lijkt en je kunt er zo dik mee werken, dat je de lijntjes van de kwastharen ziet. In een bepaalde periode was ik vooral gericht op onderzoek naar de weergave van de menselijke gestalte. Ik probeerde mensen in een momentopname vast te leggen, snel, in beweging en in natuurlijke houdingen. Soms zo vluchtig, dat je heel goed moet kijken om het figuur te kunnen onderscheiden van ...

Aquarelleren: “uit de losse hand”
Aquarelleren: "uit de losse hand" Bij sommige van de werken die onder "Aquarel Abstract" staan gerangschikt, danst de verf over het blad, zoekt zijn weg, ontrolt een lijn, doet lijnen omvallen of wegwaaien. Het vraagt veel oefening om de hand en het penseel steeds vrijer over het blad te laten gaan. Vrijer en losser en toch onder controle. Ik, de schilder als waarnemer, heb de taak ervoor te zorgen dat het niet ontaardt in chaos. Bij andere bladen is juist meer van stagnering sprake. Lijnen worden geblokkeerd, vastgezet, kunnen geen kant ...

Stillevens: Over de schoonheid
Stillevens: Over de schoonheid Alles wat ik getekend en geschilderd heb in en naar de natuur, zoals de bloemstillevens, heb ik primair voor mijn plezier gedaan. Voor het beleven van de schoonheid van de natuur. Tekenen en schilderen intensiveert het kijken en daardoor de beleving van datgene waarnaar je kijkt. Tegelijkertijd is de natuur door zijn grillige vormenrijkdom een onuitputtelijke bron voor studie van zowel vorm als kleur. De onderwerpen van de andere stillevens heb ik voornamelijk gekozen vanwege hun uitdagende vormen. Hun waarde ligt dus vooral in de mogelijkheid ...

“Paint as you like and die happy”
"Paint as you like and die happy" Deze uitspraak van Henry Miller is mij op het lijf geschreven. Veel van mijn kennis en vaardigheden heb ik opgestoken op de Vrije Academie in Den Haag, de Rietveld in Amsterdam, De Werkplaats Molenpad van Michiel Dhont te Amsterdam. De zoektocht ging van binnen (de scheppingsdrang) naar buiten: "Ik weet niks, anderen weten het beter, leer het mij!" En weer naar binnen: "Waarom heb ik me zo door andere opvattingen laten meeslepen? Was ik maar nooit zo buiten mezelf getreden." Vrijwel de enige die ...

Mijn liefde voor aquarel
Mijn liefde voor aquarel Toen ik nog op de lagere school zat en mijn zusje al op de middelbare school, kwam ze een keer thuis met een grote poster (affiche destijds) over Griekse mythologie. Die moest met aquarelverf ingekleurd worden en er kon een prijs mee gewonnen worden. Ik mocht er natuurlijk niet aankomen van mijn zus, alleen maar naar kijken… Toen, op dat moment, is mijn liefde voor aquarel geboren en nooit meer verdwenen. Het prettige van aquarelleren is ook, dat je de benodigdheden gemakkelijk mee kunt nemen op reis. ...